Statens betalningar resulterade i ett underskott på 56,5 miljarder kronor i juni. Riksgäldens prognos var ett underskott på 70,5 miljarder kronor. Skillnaden beror till större delen på högre skatteinkomster än beräknat.
Det primära saldot blev 13,9 miljarder kronor högre än prognosticerat. Större delen av skillnaden förklaras av att skatteinkomsterna blev cirka 10 miljarder kronor högre än beräknat. Statistik som visar effekterna inom de olika skatteslagen saknas ännu. Statistik för maj månad visade bland annat att inbetalningarna av löneskatter och bolagsskatt var högre än beräknat.
Riksgäldens nettoutlåning till myndigheter m.fl. var 0,1 miljarder kronor lägre än beräknat.
Räntebetalningarna på statsskulden var 0,1 miljarder kronor högre än prognos.
För tolvmånadersperioden till och med juni 2020 visade statens betalningar ett underskott på 58,0 miljarder kronor.
Statsskulden uppgick till 1 158 miljarder kronor i slutet av juni.
Utfallet för juli 2020 publiceras den 7 augusti, kl. 09.30.
Kontakt
Pressfunktionen, 08 613 47 01
Statens budgetsaldo och nettolånebehov1 (miljoner kronor) | |||||
Utfall juni | Prognos juni | Differens juni | Ack. diff.2 | Utfall 12-mån | |
Budgetsaldo | -56 525 | -70 464 | 13 938 | 41 558 | -58 050 |
Nettolånebehov1 | 56 525 | 70 464 | -13 938 | -41 558 | 58 050 |
Primärt saldo3 | 58 198 | 72 106 | -13 908 | -36 738 | 73 106 |
Nettoutlåning till myndigheter m.fl.4 | -4 249 | -4 166 | -83 | -3 965 | -32 936 |
Räntor på statsskulden | 2 576 | 2 523 | 53 | -856 | 17 880 |
- Ränta på lån i svenska kronor | 3 571 | 3 103 | 468 | -168 | 12 413 |
- Ränta på lån i utländsk valuta | -73 | -66 | -7 | -26 | -615 |
- Realiserade valutakursdifferenser | -922 | -514 | -408 | -661 | 6 082 |
1 Nettolånebehovet motsvarar budgetsaldot med omvänt tecken. | |||||
2 Summan av månatliga prognosdifferenser sedan senaste prognos (maj 2020). | |||||
3 Nettot av statens primära utgifter och inkomster. | |||||
4 Nettot av myndigheter med fleras in- och utlåning i Statens internbank. Nettoutlåningen innehåller såväl löpande statlig verksamhet som tillfälliga poster, vilka kan beslutas med kort varsel. In- och utlåningen påverkar nettolånebehovet och statsskulden, men omfattas inte av det statliga utgiftstaket. |
Statistik om nettolånebehovet, statens upplåning och statsskulden:
https://www.riksgalden.se/sv/statistik/statistik-om-statens-upplaning/
Det månatliga utfallet av statens nettolånebehov ingår i Sveriges officiella statistik.
Riksgälden publicerade sin senaste prognos över Sveriges ekonomi och statens upplåning den 19 maj: Statsupplåning prognos och analys 2020:2.
Bilaga