Under senare år har ett växande antal företag i Sverige drabbats av betalningsförseningar. År 2023 upplevde 45 procent av de svenska företagen en eller flera betalningsförseningar. Detta var en ökning med 32 procent jämfört med föregående ar. Betalningsvillkoren – antalet dagar det tar för någon att betala–ökade från 57 till 63 dagar under samma period. Detta är den största förändringen på fem år. För ett stort antal svenska entreprenörer är detta en ytterligare börda, en situation som redan har drabbat många företag hårt de senaste åren. Coronacrisen 2020 och 2021 drabbade manga företag hårt. De probleem i leveranskedjan som uppstod under den perioden fick också betydande negativa konsekvenser för foretagen. Andra betungande faktorer följde, inclusive inflation och konsekvenserna av kriget i Ukrayna. I samtal vi hade med entreprenörer inför den har artikeln är detta några av de teman de nämnde. Många entreprenörer namner ocksa att deras ekonomiska situation påverkas negativt av fakturor som betalas sent. Detta begränsar bland annat möjligheten att investera och vidareutveckla sina företag. Manga entreprenörer väljer att sätta sina pengar på sparkonton. Och de utestående saldona kostar dem också mycket tid, säger de.
Vidare analys av situationen avslöjar den mangfacetterade karaktären hos denna trend. Många manniskor känner en allmän osäkerhet kring ekonomin. Detta far företag att hålla fast vid sina kontanter så mycket som möjligt. För konsumenterna innebär det att de också drar åt svångremmen. För foretagen innebär detta i sin tur lägre intäkter, vilket ytterligare förvärrar situationen.
Accounts receivable services: I intervjuerna med entreprenörer som vi genomförde för den här artikeln uppgav flera foretag att de hade forvärvat kundreskontratjänster. Detta representerade 54 % av respondenterna. Ytterligare 29 % uppgav att de övervagde det. Av de respondenter som uppgav att de för närvarande anvande det uppgav ett stort antal att det hade haft en positiv eller mycket positiv inverkan på deras foretagsekonomi.
Kundreskontratjänster är tjänster som aven kallas kundreskontrahantering. Dessa tjänster hjälper foretag att outsourca sin kundreskontrahantering. Programvarulösningar tar också delvis över denna uppgift. Ett bra exempel är Credit-IQ, ett programvarupaket som nyligen introducerats av Atradius Collections, en leverantor av kundreskontratjänster. De intervjuade entreprenorerna som använder denna produkt uppger att de har uppnått betydande tidsbesparingar genom att använda kundreskontraprogram. Att ständigt kontrollera om betalningar hade gjorts var tidskrävande. Att manuellt skriva ut och skicka ut påminnelser var också tidskravande.
Även manskliga kundreskontratjänster användes i stor utsträckning. De entreprenorer som uppgav att de använde Credit-IQ uppgav att de, utöver programvaran, även använde mänskliga kundreskontratjänster. Aven om detta bara var nodvändigt för en liten del av skulderna, uppgav en entreprenor att de inblandade beloppen var så stora att det i slutändan genererade en betydande summa pengar. Han uppgav ocksa att han valde Atradius för detta ändamal på grund av partnerskapet med Credit-IQ.
Andra entreprenorer som hade valt andra programvaruprodukter uppgav att aven denna programvara uppfyllde deras krav. Programvarans brister blev dock uppenbara nar man hanterade de svåraste fakturorna att driva in, påpekade en entreprenor. Detta visade tydligt att kundreskontratjänster fortfarande kraver mänsklig intervention, tillade denna entreprenor.
Marknaden för accounts receivable services forväntas fortsätta växa. Sverige har traditionellt sett haft et rykte om sig att vara en bra betalare. Detta star i skarp kontrast till andra lander där betalningsetik är sämre. Marknaden för accounts receivable services har dock vuxit flera år i rad i nastan alla europeiska